Šrotovné nebo investice do úspor?

Šrotovné nebo investice do úspor?

Kategorie: FINANCE A BYDLENÍ

Politici nutí občany: kupujte auta. Šrotovné. Tím se nastartuje ekonomický růst. A nastane opět doba budování trvale rozvíjející se společnosti, dříve též označované jako budování blahobytu. Jaká je realita?

Přínos pro občany

 

Občan, který měl doma třeba starou Škodovku, kterou mohl opravovat „téměř sekyrou, doma na koleně“, si koupil nové turecké nebo rumunské auto. Tím se zbavil určité finanční rezervy, kterou měl vytvořenou a která mu mohla pomoci v době krize.

 

Staré auto, zpravidla spotřebovávalo jen benzin, olej a vodu. Zakoupil – li si nové auto, čekají jej povinné placené servisní prohlídky, opravy výhradně ve značkových prodejnách – jinak přijde o záruku, použití výhradně drahých originálních náhradních dílů.  Jeho životní náklady rostou. Což v době krize není moc dobrý nápad.

 

Výhodnost investice do auta 

 

Pro občana není žádná. Na všech ekonomických školách se učí, že investice do auta jsou nejhorší investice, jaké mohou být.  Vyjedete z prodejny a ihned ztrácíte 60 – 80 000 Kč.  Auto již nikdy neprodáte, za co jste jej koupili.  Hodnota investice do nového auta klesá přímo závratně. Můj známý Angličan, před cca 10 lety, říkal: „ Nový Safran stojí 19 000 anglických liber. Rok starý Safran, 11 000 anglických liber“.  Rok staré auto, téměř poloviční cena. Tedy po nákupu nového auta vám zbude jen pocit – koupil jsem si nové auto. Drahý pocit.   

 

Někteří diskutující na internetu říkají: „Šrotovné nevyužiji. Počkám si. Za rok za dva tady těch aut, koupených ve vlně šrotovného, bude všude kolem plno. A za babku. Exekuce, prodeje,….“

 

Je auto, kupované v rámci šrotovného levnější?  Nikoliv. Ve 2. vlně šrotovného Octavie na Slovensku, přesto že stát dal 1500 EUR, prodejce auta dalších 1500 EUR byla dražší, než v Polsku, nebo Maďarsku.  Aby prodejci mohli dát slevu, tak podstatně zvýšili cenu.  A možná taky dobře věděli, že po vlnách šrotovného je čekají hubená léta.

 

Jsou nová auta kvalitnější?

 

Ne vždy. Zkuste srovnat 10 let staré Volvo, Mercedes, Mondeo s novým rumunským, nebo tureckým autem.  Dnes se nevyrábí výrobky s dlouhou životností. Právě naopak. Kdo má doma 30 let starou pračku Philko, pere mu perfektně a pořád.  Kdo koupí dnes novou pračku, má hrůzu z toho, že se mu rozsype 14 dnů po záruce.  Výrobky jsou načasované, aby se mohla prodat další pračka. Někteří ekonomové říkají, že vyhazovat 10 let stará auta, která jsou ve výborném stavu, je z hlediska celospolečenského plýtvání materiálem, surovinami. Mohla ještě dále spolehlivě sloužit. 

 

Přínos pro ekonomiku

 

Jde spíše o realizaci odloženého nákupu. Ten, kdo si chtěl auto výhledově koupit v průběhu 5 let, koupí si jej nyní. O to horší propad v prodeji aut však bude po vyčerpání šrotovného.  Stát se připravuje o DPH, který by jinak od lidí získal, třeba i v nákupu jiného zboží.  Navíc peníze, které občané spotřebují v rámci šrotovného, pak děsivě chybí v jiných částech ekonomiky. Hoteliérství, stavebnictví,…Šrotovné je nesystémový, populistický krok, který nepomůže ani státu, ani občanovi. Pomůže jen jednomu odvětví ekonomiky. Snad jen prodejcům a výrobcům aut.  Jde spíše o prodloužení ekonomické agonie a odložení propadu.

 

O to větší propad však bude později. Někteří Slováci říkají: šrotovné byla vlastizrada.  13 miliard SK (  0,432 miliard Eur) odešlo většinou  do  Rumunska a Turecka.  Dalo ale hodně práce mediím prodat lidem šrotovné. Týden všechny masmédia, při 2. vlně šrotovného, hlásila, již dnes se vyčerpá šrotovné.  Rychle kupujte, nebude!

 

Jaké kupovat auto?

 

Známý zlínský automobilový expert p. Bayer říká: „Najezdíte – li ročně do 5 000 km, nekupujte žádné auto. Výhodnější je pro vás taxi.  Chcete – li koupit trochu solidní auto, chce to tak 80 000 Kč. No jo, ale po 2 letech ho prodáte tak za 15 – 20 000,- Kč.  Takže Taxi je pro Vás levnější.  Chce to jen změnu myšlení.  Pokud kupujete menší auto do města, ideální jsou dnes malá auta s motorem 1,2 l. Rozvod OHV.  Není tam řemen, levný servis.  Je lépe kupovat 3 dveřové auto s klimou, než 5 dveřové bez klimatizace.  Jinak nejlepší a nejzdravější klimatizace je pokovení, nebo folie autoskel. Odráží teplo.“. 

 

Technický pokrok, nástup nových technologií

 

Téměř se mi zdá, jako by nám automobilová lobby nutila zastaralou technologii. Když uvážíme, že již poválečné Fordy měly v karburátoru trysku na vodu, můj tchán p. Emil Chrástek již v 50. letech s kamarády dali na výfuk Pragovky vodu a přisávali vodní páry do karburátoru, čímž klesla spotřeba benzínu z 50 l / 100 km na 25, Nikolas Tesla měl pomalu před 100 lety lepší elektromobil, než jaké se produkují nyní, něco tady není v pořádku. Výrobci benzinových „fosilií“ se spotřebou 25 litrů (osobní auto) se nemůžou divit, že to nikdo nechce kupovat.  Trh již dávno očekává nové technologie.

 

Vrátí se nám investice do auta?

 

Dříve narození by řekli, vyplatí se nám investice do nového auta?  Nevrátí se nikdy. Jde o peníze, které velmi rychle ztrácejí svou původní hodnotu.

 

Co je to bohatství?

 

Jeden ekonom definoval bohatství, jako čas, po který jsme schopni žít, pokud se nám zastaví příjmy.

Z tohoto hlediska mnohem déle budeme žít ze 300 000,- Kč na účtu, než z prodeje 3 roky starého auta. Investice do nového auta Vaše rodinné bohatství tedy zmenšuje.  Naši předkové tedy byli mnohem bohatší. Nachystali dříví na zimu, sklidili úrodu z polí, zabili „pašíka“. A o další příjmy se nemuseli tolik starat. I když. V zimě vyráběli korálky, dřevěné hračky, šili papuče, tkali látky,…

Zkuste vy dnes nezaplatit nájem, nebo inkaso!

 

Investice do úspor

 

Je úplně jiného charakteru. Nejde o investici do spotřeby. Úspora znamená, že investice se vám vrátí.

Navíc dochází k trvalému snížení nákladů.  Což je základ investování zvláště v době krize. V oblasti rodinných domků je to navíc jistá investice. Nehrozí, že by vám kotelnu, tepelné čerpadlo, solární systém, nebo zateplení domu někdo vytuneloval.

 

Pokud například investujete do kvalitního tepelného čerpadla s účinným systémem, roční výnosnost investice může být i 23 %.  Viz článek penzijní spoření jinak.  Banky by vám mohly jen závidět výnos i jistotu investice. Investicí do tepelného čerpadla získáte nejen několikanásobnou návratnost této investice, ale i podstatné snížení životních nákladů, což zvláště v důchodě může být zajímavé.

 

Investice do úspor je základní investice v době krize. To ví každý, kdo se musel ve škole povinně učit Marxismus – Leninismus.  Například pokud by Slováci místo 44 000 aut pořídili 44 000 tepelných čerpadel do rodinných domků, ušetřili by ročně cca 132 000 000 kubíků zemního plynu.  Na Slovensku je nyní cca 15,50 Sk/m krychlový zemního plynu pro rodinné domky (0,5145 EUR).   Slovenská ekonomika i stát by byl méně závislý na dovozovém ruském zemním plynu.  Po zimní plynové krizi se již začíná hovořit o letní plynové krizi.  Pokud jim opět v zimě zastaví někdo zemní plyn, mohou se občané jít ohřát  tak leda   do garáže do nového auta, stejně jako Jezinky u Smolíčka Pacholíčka. 

 

Využití státních dotací pro investice do úspor

 

Je velmi výhodné, neboť zkracuje návratnost investice.  Je škoda dotace, pokud jsou, nevyužít.

 

Zhodnocení investice do energetických úspor

 

Díky inflaci ve stavebnictví je velmi zajímavé. Tepelná čerpadlo voda voda (snad nejúčinnější systém tepelných čerpadel – dosahuje topného faktoru až 7,3) se před 8 lety, 14, 3 kW realizovalo na klíč za cca 160 000,- Kč. Kvalitní, včetně měděných výměníků. Dnes 280 000,- Kč. Tedy, investice do energetických úspor vám navíc zvýší tržní hodnotu nemovitosti. Tepelné čerpadlo má dlouhou životnost. Po 20 – 30 letech se mění kompresor, v ceně cca 35 000,- Kč.

 

Investice do úspor zadarmo

 

Máte – li dům, který platí cca 5000,- Kč měsíčně za energie, doporučuji koupit např. tepelné čerpadlo na stavební spoření. Po namontování tepelného čerpadla Vám klesnou náklady na energie. To co ušetříte na energiích, zaplatíte na splátkách. Jenže investujete do vlastního.  Tepelná čerpadlo splatíte a zůstane Vám. Peníze, které pošlete plynárnám, se vám nevrátí nikdy. Tedy investice z úspor. Neboli přesměrování peněz.

 

Investice do úspor je tedy daleko výhodnější, než investice do spotřeby ( šrotovného).

 

Autoři: Ing. Pavel Sýkora, konzultace Ing. Rudolf Vítek, Ing. Branislav Haško

Zdroj: www.kodek.cz

 

Související články:

Dotace na zateplování

Dotace na novostavby

Pasivní dům zděný

Průkazy energetické náročnosti budov

Mýty a pověry o pasivních domech

Zdravý dům

Plusový dům

Vytápění domu rychlovarnou konvicí



facebook  Doporuč přátelům


Vaše názory

 Jo jo, slovenské šrotovné se s - Autor: Jano 8. 6. 2009
 Známý koupil před 8 lety nový  - Autor: wolf 8. 6. 2009
 Nový Ford Ka - Autor: jaroslav 8. 6. 2009
 Nová auta jsou strašně složitá - Autor: Jana 8. 6. 2009
 Šrotovné nebo investice do úsp - Autor: Vita 9. 6. 2009
 Zateplení nebo tepelné čerpadl - Autor: Ing. Sýkora 9. 6. 2009
 Jakékoliv 8 - 10 let staré aut - Autor: juan 12. 6. 2009
 Šrotovné nebo investice do úsp - Autor: tr 20. 6. 2009
 Šrotovné není nic víc, než spo - Autor: jura 22. 6. 2009
 ekologický člověk jezdí ve sta - Autor: /aul 23. 6. 2009
 Pořád ještě nedošlo na skutečn - Autor: jarda 23. 8. 2009
 Jen na Dopravním inspektorátě  - Autor: Lajda 9. 9. 2009
 Super výstižný príspevok, k veci. Fakt  - Autor: Victor 18. 12. 2011
 šrotovné se vyčerpalo, TPCA kolín propouští 10 % - Autor: je to tak, ako ste predpokládali 20. 6. 2012

     


bydleti.cz


 Životní styl